بسیاری از شما با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا هستید. علی‌رغم اینکه این نرم افزار ایران را تحریم کرده، ولی ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که این شبکه اجتماعی را روی گوشی‌هایمان نصب داریم.
به گزارش سایت خبری تخصصی امنیت آی تی، اینستاگرام که موفق‌ترین شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و کلیپ است، از ابتدا سیاست خود را بر محدودیت کلیپ‌های منتشره قرار داد. از مدت‌ها قبل محدودیت زمانی ویدئو از ۱۵ ثانیه با ۶۰ ثانیه رسید که خبر بسیار خوشحال کننده‌ای برای اهالی اینستاگرام بود.

اضافه شدن استوری، که کپی‌برداری از اسنپ چت به حساب می‌آمد هم توانست مخاطبان را به وجد آورد. تغییر جدید اما فراتر از انتظار است؛ چیزی که می‌تواند فضای وب و شبکه‌های اجتماعی بر مبنای مدیا را کاملاً به سمت اینستاگرام ببرد.
اینستاگرام با بخش جدید خود به نام IGTV در حال تلاش برای معرفی مفهومی تازه از آپلود کردن ویدئوها در فضای مجازی است. این بخش قرار است همان‌طور که از اسمش پیداست، درست مانند تلویزیون ولی با ویدئوهای عمودی عمل کند. دلیل تأکید بر عمودی بودن ویدئوها می‌تواند به این باشد که IGTV فقط قرار است روی گوشی‌های هوشمند عرضه شود و همچنان اینستاگرام اصرار دارد تا امکان ارسال پست در هیچ زمینه‌ای از طریق وب فعال نباشد. درواقع به نظر می‌رسد هدف اصلی IGTV ارائه‌ی چیزی شبیه به یک تلویزیون باشد. مدیرعامل اینستاگرام یعنی کوین سیستروم هم این موضوع را تأیید کرده و بر این باور است که تا حد امکان تلاش شده که IGTV شبیه به یک تلویزیون باشد، طوری که به محض روشن کردن یک برنامه در آن اجرا شود. سرویس IGTV از هفته‌ی گذشته به صورت رسمی همراه با یک به‌روزرسانی در اختیار کاربران قرار گرفت.
همین‌طور اپلیکیشن مستقل این سرویس برای اندروید و iOS از همین حالا در دسترس قرار دارد. ویدیوهای IGTV می‌توانند از ۱۵ ثانیه تا ۶۰ دقیقه باشند و همگی در کادر عمودی بارگذاری می‌شوند. نسبت تصویر در این ویدیوها ۹:۱۶ بوده و نهایتاً می‌توان فایل‌هایی با حجم ۳٫۶ گیگابایت در این پلتفرم بارگذاری نمود. همچنین اینستاگرام در این بخش از ویدیوهایی با حداکثر رزولوشن ۴K پشتیبانی خواهد کرد.

اما همه ماجرا این نیست. یوتیوب تا کنون بزرگ‌ترین سایتی بوده که صرفاً با فراهم آوردن بستری برای اشتراک ویدئوهای با مدت زمان نامحدود مخاطب بسیاری را از سرتاسر دنیا به خود جذب کند و جزو چند شبکه اجتماعی محبوب جهان باشد. طولانی‌ترین ویدئویی که در یوتیوب آپلود شده، حدود ۵۷۱ ساعت زمان دارد. واضح است که کسی به چنین ویدئوهایی رغبتی نشان نمی‌دهد، اینستاگرام معتقد است که هرچه زمان کلیپ‌ها کمتر بوده و ساده‌تر هم باشد، مخاطب بیشتری جذب می‌کند.
البته IGTV‌ ایرادات خودش را هم دارد. به عنوان مثال یکی از بزرگ‌ترین نقایص این اپلیکیشن این است که از نوار جستجو نمی‌توانید به جستجوی هشتگ‌ها و کلمه‌های کلیدی به کار رفته در شرح‌حال ویدیوهای آپلود شده بپردازید. در تست‌هایی که انجام دادیم تنها می‌شد اکانت‌ها و افرادی که در IGTV کانالی ایجاد کرده‌اند را ببینیم.

باوجوداین، IGTV طراحی‌شده تا رقیب مهمی برای یوتیوب باشد. در یوتیوب، ویدئوها می‌توانند تبلیغ بگیرند و این سایت، سهمی از تبلیغات را در اختیار آپلود کننده قرار می‌دهد. بیشترین بازدید در یوتیوب، به ویدئوهایی تعلق دارد که به‌طور میانگین ۸ دقیقه زمان‌دارند. بر اساس تحقیقات، کاربران این شبکه اجتماعی در روز فقط ۵ دقیقه فرصت تماشای فیلم به‌دست می‌آورند. بااین‌وجود در روز میلیون‌ها ساعت کلیپ در آن آپلود می‌شود.
ویدئوهای تا ۶۰ دقیقه، معمولاً ویدئوهای با محتوای کمدی، سریال، موزیک ویدئو و… را تشکیل می‌دهند. عده‌ای شگفت‌زده هستند که شاید این برنامه جادویی اینستاگرام، آینده‌ای برای خود تلویزیون باشد زیرا که اکثر برنامه‌ها و حتی کانال‌های مختلف تلویزیونی هم‌اکنون نیز ویدئوهای زیادی در خود برنامه اصلی اینستاگرام قرار می‌دهند و با ورود این بخش و ویژگی جدید، استفاده از آن برای این کانال‌ها کارایی بهتری خواهد داشت.

حالا احتمالاً به‌زودی شاهد تولید برنامه‌های تلویزیونی ۶۰ دقیقه‌ای باشیم که در بستر IGTV فعالیت خواهند کرد. از طرفی، به نظر می‌رسد اینستاگرام همچون یوتیوب تبلیغاتی میان کلیپ‌های طولانی اضافه کند.
از طرفی بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که اسنپ چت به‌عنوان ابداع کننده‌ی استوری‌ها پا به عرصه گذاشت اما به یکباره همه چیز عوض شد و اینستاگرام با پرداخت مناسب‌تر به این ایده، گوی سبقت را از رقیب ربود. حالا به نظر می‌رسد، اینستاگرام قرار است یوتیوب را قربانی جدید خود کند، از طرفی گوگل سالهاست با پلتفورم ثابتی به کار خود ادامه می‌دهد و امکانات اندکی طی مدت‌ها به آن افزوده، حالا اینستاگرام با یک میلیارد مخاطب می‌تواند رقیب جدی و خطرناکی برای یوتیوب باشد.

نظر شما!!